2015-2019: 61

61: Riia maraton 19.05.2019
Regasime juba vanal aastal uudise peale, et Riia maratonile omistatakse alates 2019. aastast IAAF kuldmärk. Selliseid on Euroopas vaid umbes tosin, meie oleme selle kategooria maratonidel varem osalenud Berliinis, Amsterdamis, Pekingis ja Viinis. Riia üldiselt mulle meeldib, viies kord siin joosta, aga järjekordselt - palav! Minu 61-st maratonist palavuselt teine-kolmas jooks (Helsinki 2010 järel). Samas, mida kiiremini jooksed, seda kergemini pääsed:) Pisikesele eliitgrupile anti eraldi start 8.30, ülejäänutele (ja poolmaratonile) kell 8.40. Temperatuur oli siis (Läti ametlike meteo varju-temperatuuride järgi) 19 kraadi. Esimeste lõpetamise ajaks 23 ja meie lõpetasime 26 kraadiga. Temperatuur tõusis hiljem veel üle 27 pügala. Minule oli see jooks haruldaselt raske. Poole peal olin veel kohe 4-tunni grupi sabas, vaheaeg tsipa alla kahe tunni, kuid siis hakkasin järk-järgult tempos ära andma ja finishi netoajaks tiksus 4:08:45. Huvitaval kombel mahtusin selle ajaga 1888 lõpetanu hulgas isegi napilt esimese poole sisse. Ahjaa, mu nutikell näitas teekonna pikkuseks 43.1 km, joon väga ei vänderdanud. Järelikult, kas oli rada igaks juhuks selgelt pikem tehtud ja/või ei jooksnud ma optimaalse trajektooriga. Suure ja meeldiva üllatusena pidas Ülle oma 37.-l maratonil 5 tunni grupis lõpuni vastu ja sai sedavõrd rasketes tingimustes lõpuajaks 4:57:42. Võidutsesid aafriklased, esimene neist ajaga 2:08:51 (ETH). Roman Fosti sai 2:22:25-ga kõrge kaheksanda koha. Eestlasi jooksis 42,2 kilomeetril üle 100. Osalejaid kõikidel distantsidel kokku oli väidetavalt umbes 25 tuhat, koos lastejooksudega 38 tuhat.
Riia maraton

tet
Fragmente korraldajate (www.sportfoto.com) ja enda fotodest.

6/60: Vana-aasta maraton 22.12.2018
Täpsemalt - Audi Vana-aasta (heategevuslik) maraton:) Seitsmendat korda sellel jooksul. Seekord täiesti talvistes oludes, -8...-9 kraadi külma, rada valdavalt lumine ja libedavõitu (jooksin suvetossuga). Kuigi inimesi oli tiirutamas palju (näiteks ka 100 teatemaratoni võistkonda), siis oli see suuremas osas ikkagi üksi jooksmine. Mu ringiaja orientiir 4 tunni jaoks oli 48 minutit (vaja teha 5 ringi a 8.44 km). Esimesed neli läksidki vahemikku 47-48 minutit (tempoga 5:35 kilomeetrile) ja viimasele ringile minnes oli seega 2 minutiline varu, kuid siis sai jõud otsa ja ühes sellega ka mott. Oh jeerum... Viimane ring tiksus 52.40 ja lõppaeg 4:02:07. Aga tehtud! Lahe medal. Lõpetajaid maratonidistantsil 115, kuid üsna paljud katkestasid, nende hulgas kahjuks ka Ülle. Ütles et külm hakkas ja kerge ka polnud.
Info Stamina lehel
Kajastus M100-s

100
Klassikaline "auk" alates 35. kilomeetrist (mida oleks aidanud tasandada ehk lisageel või komm). Tahtejõuline finish:)

Enne starti: paremal Ivar - pärast seda jooksu 100 täis, minul 60.

5/59: Tartu Linnamaraton 06.10.2018
Esimest korda sellel maratonil. Hommikune ilm oli nutune, enesetunne kehv. Vihmasadu katkes õnneks just 10 minutit enne starti (kell 9.30) kuid rahutust taevast võis veel kõike oodata. 13 soojakraadi oli iseenesest jooksu soosiv. Liikusin eespool rahvarohket 4 tunni gruppi, mida juhtis Meelis Koskaru. Nende tempo oli umbes 3:55 lõppajale. Mu pulss oli algusest peale loodetust kõrgem ning arvasin et on vaid aja küsimus kui ma sinna gruppi sisse ja hiljem ka grupist läbi vajun. Mingi ime läbi kestsin ära. Vahepeal sadas vihma, põllusrigetel lõõtsus tuult. Supilinnas tuli lõpuks pool päikest välja ja ma leidsin jõudu veidi kiirendada. Toomemäest üles ja munakivisillutised olid muidugi katsumuseks, kuid viimane kilomeeter allamäge Raekoja platsile läks lennates. Nagu Tallinnaski - kerge negatiivne split, lõpuaeg 3:53:06, mis 565 startinu hulgas andis 270. koha. Ülle jooksis 5 tunni grupis ja sai oma 36.maratonil ajaks 4:53:28.
Tartu Maratoni leht

100
Meelis Koskaru ja Rein Pärn juubeliaasta 100-maratoni kursil

4/58: Tallinna Maraton 09.09.2018
Eesti suurim rahvaspordisündmus, kolmele päevale veninud programm, jooksuturiste 60-st riigist. Aktsioonis kokku 23 940 liikumisharrastajat, neist pühapäevase maratoni lõpetas 2491 jooksjat. Ilm oli maratonipäeval kena, jooksuks ehk veidi liiga soe (18-20 kraadi). Igatahes teises pooles kallasin igas joogipunktis vett topsikuga ka pähe. Mu jooks kulges väga ühtlase tempoga, kuigi raskeid momente oli mitmeid (Stromkal, Koplis). Liikusin pidevalt 3:45 ja 4 tunni grupi vahel, päris lõpus suutsin veidi kiirendada, nii et tuli pisike negatiivne split. Netoaeg lõpuks 3:53:49. Ülle sai oma 35.maratonil ajaks 4:57:51 - võisime mõlemad rahule jääda. Kripeldama jäi et juubeliaasta puhuks ennenägematult uhke jooksusündmusena väljareklaamitud üritus tundus pigem tavaline ja kohati isegi kitsas; raja ääres bände praktiliselt polnud; trassil vaheldusid meeldivamad lõigud igavamatega. Aga hea et sai jälle lahedalt linnas joosta, polnud ka neid autosid pidevalt jalus tilpnemas:)
Tallinna Maraton
Kajastus M100-s

raba
Pildikesi laupäevaselt 10 km võistluselt.

3/57: Maraton Eesti Vabariik 100 (ehk Pärnumaa Võidupüha maraton) 22.06.2018
Olin seda maratoni jooksnud varem neli korda ja loomulikult kuulus Võidupüha maratoni väärikas "eriväljaanne" ka seekord mu plaani. Jooksuvorm jättis siiski soovida. Krambiga joostud Vändra maratoni jääknähud püsisid lihastes veel ka Narva Energiajooksu poolmaratonil (nirupoolne aeg 1:45, vahva rada läbi Kreenholmi tehasekompleksi!) ning ei lubanud piisaval määral treenida. Toris märkasin maas hobuserauda. Mõtlesin et ehk peaks selle jooksu ajaks taskusse panema - õnne tooma, ning et tuul jõkke ei puhuks. Edelatuul oli tõesti lausa tormi mõõtu ja 90% jooksust vastu. Pärnu ilmajaam registeeris puhanguid kuni 21 m/s ja keskmist tuulekiirust 12 m/s. Vahetult enne starti ujutus üle Jaansoni raja üks lõik, kuid parajal ajal loksus veetase pisut tagasi ja rada ringiga mööda ei pidanud vedama. Kuni Pulli joogipunktini sain grupis olla, kuid edasised 30 km olid ikka sisuliselt üksi. Sindis said jooksjad ka vihma, kuid tuul kuivatas riided kiiresti. Aeg poolmaratoni kohas Paikusel täpselt 2 tundi. Edasine metsarada pakkus tuulevarju, kuid künklikul maastikul õnnestus mul korra ninuli kukkuda ning ka tossupael hargnes vaatamata topeltsõlmele lahti (ju siis oli tuul nii vali:) Tüüpilisena Pärnu jooksule saabusid kõige raskemad hetked viivitusega - Jaansoni raja ja jahtklubi kandis. Aeg 4:07:36 - ehk kõike arvesse võttes paras mulle! Ka Ülle oli stardis, kuid kahtles kõvasti, kas ta lõpuni jaksab/viitsib. Õnneks leidis ta muheda grupi ja nii nad neljakesi (koos Ain Ivari, Joeli ja Hellega) praktiliselt kogu tee kulgesid, kord üksteist vennalikult toetades, kord õelalt tagasi hoides - ja käsikäes ka lõpetades. Nende aeg ei olnudki nii suur kui võiks tunduda, sest sinna sisse mahtusid ka mõned õlled (nii strateegilistes kohtades põõsastesse ette peidetud kui ka Pärnu jahtklubis ostetud). Ain-Ivaril oli see 99-s (maraton; mitte õlu. Tema teekonnast 50-ndaks juubeliks 100 maratoni läbida on link allpool; Joelil vist lausa 206.) Teistest võitjatest ma seekord ei räägi, neid oli kokku 241.
Maraton EV100
Ain-Ivar 99
Võtta või jätta?

Kogujad.

2/56: Vändra maraton 05.05.2018
Eesti vist pikima ajalooga, 45.korda peetav maratonijooks toimus kena kevadilmaga. Osalejaid pikal distantsil 70 ringis ja veelgi rohkem poolikul, 16 km ja 8 km jooksul. Palju külalisi Lätist, Leedust ja Venest. Olin stabiilselt jooksmas 3:55 lõppaja suunas, kui sain 30.kilomeetril üllatuslikult krambi. Üllatuslikult, kuna mul tavaliselt krampe pole, viimasest on ikka väga palju aega möödas. Mõtlesin juba et olen immuunne. Kohe oli joogipunkt, kus sõin soola, kurki, masseerisin ja venitasin. Eriti ei aidanud. Järgmist kilomeetrit kõndisin sirge jalaga umbes 10 minutit. Rehkendasin, et nõnda tuleb lõppaeg 4:40 kanti. Siis aga suutsin välja aretada mingi pinokkio-sammu, mis valusat kohta veidigi säästis. Kramp veidi leevenes, kuid tavaliselt ta päris üle ei lähe. Kui edasi joosta, jääb klomp lihasesse veel päevadeks või halvemal juhul kauemaks. Ebaloomulik samm muidugi väsitas kogu ülejäänud keha ja aega kulus nüüd kilomeetrile 5:30 asemel 6-7 min (sõltuvalt ka joogipunktist). Kuid hakkama ma nende 12 kilomeetriga sain. Aeg, mnjah, 4:06:05. Hea et niigi läts. Jälle uus kogemus.
Vändra Mispo

1/55: Pääsküla raba maraton 06.01.2018
Uue aasta esimene. 10 ringi a 4,22 km plaaniga 24 min ringile. Vaatamata vahepealsetele soojadele ilmadele püsis rabas tagasirge kohati jäine. Suure vaevaga sain aja alla nelja tunni, 3:58:28.
Maratoni info. Tulemused. Kajastus M100-s.

Janek, nr.55, Ain Ivar.

7/54: Stamina vana-aasta maraton 17.12.2017
Sain täitsa juhuslikult tähendusrikka numbriga numbrimaika - 54. Detsembri kohta väga head jooksutingimused ja rada. Korra tuli küll lumesadu peale, sulas kähku, kuid tegi riided märjaks. Maratoni lõpetas 110 jooksjat, sealhulgas 10 Briti sõdurit. Aeg 3:53:21.
Maratoni info Stamina lehel. Tulemused. Kajastus Jooksjas.

6/53: Sillamäe maraton 30.09.2017 Jälle uus rada. Aeg 3:52:14. Maratoni info. Kajastus M100-s.

5/52: SEB Tallinna maraton 10.09.2017.
"Miks te metsas ei jookse?..." Eks me vahepeal jookseme ka. (Võiks ju samamoodi viriseda, et miks laulupeo rongkäiku metsas ei korraldata, või miks need autosõitjad metsas ei sõida - mis nad tulevad meie tänavaid ummistama!) Vaimusilmas näengi ülemaailmset pommuudist: "Tallinnas ei korraldata enam linnamaratoni, sest kohalikele ei meeldinud, et nende autosõitu häiritakse!" Aeg 3:46:56, Üllel 5:00:37. Maratoni leht ja fotod. Seis M100-s.

4/51: Võidupüha maraton 22.06.2017. Torist - Pärnusse. Lipu- ja tõrvikutseremooniad Toris ja Pärnus. Aeg 3:55:27 Uudis.

3/50: Riia maraton 14.05.2017

Riia maratoni starti läksin tagasihoidliku sooviga oma viiekümnes 42,2 km turvaliselt ja hea emotsiooniga läbi teha. Ja see ka õnnestus! Ilm oli super (stardis 10, finishis 18, hiljem 20 kraadi), päike, õitselepuhkev loodus, kena rada, vahvad kaasaelajad. Mu ajaline plaan oli joosta suutlikkusest umbes 10 minutit aeglasemalt - ja see on päris hea tunne, joosta madala pulsi ja piisava tugevusvaruga. Umbes 25. kilomeetrini kulgesin koos Janek Oblikaga, siis jäi ta pisut tahapoole. Eks teisel ringil hakkas ka palavus tasapisi liiga tegema, aga tore oli ikka. Paar kilomeetrit enne lõppu leidsin, et aeg kipub tulema umbes 3:49. Mõtlesin, et ei taha jälle sellist 9-ga lõppevat numbrit, nagu oleks ponnistanud. Selleks et 3:50 sisse vajuda, aeglustasin tempot. Lehvitasin fotograafidele, trummaritele ja tantsutüdrukutele, lõin patsu rahvariides postamendi-tantsijatele, kes palistasid alleed vabaduse monumendi juures. Enne finishijoont jäin kõndima, isegi seisatasin kümmekond sekundit ning astusin oma 50.ndal maratonil üle finishijoone enda kella järgi täpselt 3:50:05 – numbrimaagia mõttes. Kuid kohe tuli sms-sõnum, et palju õnne, teie netoaeg 3:49:58. Olgelahke! Vist sai stardis kell valel matil käivitatud. Ülle lõpetas oma 32.maratoni ajaga 5:02:37.

riga1

Väikeseks kokkuvõtteks 50. juubeli puhul, mu maratonihobi algas 2007.aastal, kui üle-Eestiline suurem maratonibuum veel alanud polnud. Niisiis alustasin pikamaajooksuga üsna vanas eas, arvatavasti mingi matkamise aseainena. Eks neid jookse on 11 aasta jooksul kogunenud igasuguseid. Meeldejäävaimateks neist ilmselt Berliin (2009; esimene väga suur ja oluline maraton) ning Peking (2014; isiklik rekord 3:29:28 joostud 52.a vanuses). Kõige ekstreemsem 42,2 km oli Stockholmis 2.juunil 2012, kus hullu tormi-ilma tarbeks ei osanud kodust piisavalt riietust kaasa võtta. Viimasel hetkel sai küll üht-teist käepärast selga lisatud, kuid lausvihm nullilähedase temperatuuri ja väga tugeva tuulega on üks hullemaid variante üldse. Juunis! Teisest küljest näitas -20 kraadiga joostud Rakvere-Vinni talvemaraton (jaanuaris 2016), et adekvaatse riietusega on võimalik pea mistahes tingimustes jooks ära teha. Kõige palavamaks osutus 2010.augustis Helsinki maraton (26 kraadi). Veidraid kogemusi on veelgi olnud: Tondiraba sisemaraton, Teno, Fort William. Kõige aeglaseimana (4:29:43) läks kirja 2016.a Eesti maastikumaraton Kõrvemaal, kuid arvestades raja raskust oli see tegelikult üks väga tubli sooritus. Ma ei ole katkestanud ühtegi alustatud maratoni, kuid korra olen halva enesetunde tõttu starti minemata jätnud. Mis edasi? Arvan et ma sadat enam koguma ei hakka. Võib olla teen veel mõne üksiku ja harva, aga võib olla mitte. Aeg näitab.

Tabel kuni 50-ni.
Riia maraton
Fotosi Sportfotos
Ülle Sportfotos
Riia maratoni kajastus Marathon100-s
Marathon100 andmebaas

2/49: Varssavi maraton 23.04.2017

Ametliku nimega Orlen Warsaw marathon sattus plaani, kuna aprillis ei leidnud Eestis sobivat jooksu. Lisaks oli meie rahvuslik lennukompanii Poola LOT-iga just leivad ühte kappi pannud, mis ühtlasi tähendas odavat ja hõlpsat ühendust Poola pealinnaga. Selle nime all peetav võistlus toimus küll alles viiendat korda, kuid oli juba jõudnud teenida IAAF hõbemärgi meeste tippaegadega 2.07-2.10 kanti. Tänu rikkale sponsorile Orlenile oli osavõtt odav. 24 EUR-i sisse mahtus ka särk ja pasta party. Tõsi, regamisel tuli veidi mõistatamisega tegeleda, sest veebileht kõneles põhiliselt poola keeles ja ingliskeelset infot nappis. Hotell sai võetud kesklinna ja uhke, sest kõik hinnad Poolas tundusid hulga soodsamad kui meil olema. Ka ühistransport lennujaamast linna ning linnas oli väga tõhus. Peale Tondiraba olin saanud kaks ja pool kuud regulaarselt ülepäevast trenni teha (mille hulka kuulus ka Marathon100 egiidi all kolm virtuaal-poolmaratoni ajale 1.46 lõdvalt, ehk tempoga 5 min/km) ja seetõttu lootsin heal juhul 3:43 lõppaega. Maratoni hommiku paar soojakraadi tõusis päeva peale umbes 10-ni, kuid tuul oli üsna tugev ja õhus oli ka vihmaoht. Siiski olid tingimused üsna head, rada lauge, umbes nagu Riias, ja korraldus vägagi korralik. Uue 58-tuhande kohalise rahvusstaadioni ees anti start korraga umbes 6000-le maratoonarile ning 10000-le kümnekale, kuid need jooksud viisid linnas eri suundadesse ja kordagi ei seganud üksteist. Muide, kontrollaeg maratonis oli 5h 30min, mis tõenäoliselt hoidis osa potentsiaalseid jooksjaid eemal. Maraton toimus ühel pikal ringil. Esimene pool oli isegi suhteliselt huvitav, üle silla, läbi vanalinna jne, kuid tagasitee oli igavam ja vahemikus 25-40 km puhus tuul pikkadel lagedatel sirgetel jõhkralt vastu. Musta pilve alt tuli ka üks saps mingit ollust. Jooksin esimesed kilomeetrid ettevaatlikult, enne 10-t möödusin 3:45-jänestest ja edaspidi tasapisi kasvatasin tempot. Kuigi jooks läks teises pooles oluliselt raskemaks, suutsin välja võluda kerge negatiivse spliti ja ootamatult hea lõppaja 3:39:29. Lõpus päris kõike välja ei pannud ka, ehk jäi minutike veel sisse. Ma pole viimased kaks aastat (ehk viimased 21 maratoni) nii head aega saanud. Vanuse koefitsiendiga võis see tulla paremuselt mu elu teine-kolmas jooks. Ülle jooksis esimese poole kenasti alla 5 tunni tempos, kuid tagasiteel jäi ta üksi pikkadel sirgetel tuulega võitlema, lisaks väike pitstop ning lõppaeg 5:06. Aga rahule jäime mõlemad. Varssavis kannatab päeva-paar ringi ka vaadata. Soovitame!
Orleni tulemused
Minu vaheajad ja fotolingid
Ülle vaheajad ja fotolingid

w1
Start

w1
4811 finishis

1/48: Tondiraba sisemaraton 29.01.2017

Osalesin sellel veidral maratonil kaks aastat tagasi ja siis vandusin omaette, et ei iial enam. Aga nagu öeldakse, keha taastub, aju unustab... Ring oli seekord mõned meetrid laiem ning neid pidi tegema 167 tükki. Trass kulges muidugi samamoodi permanentses kurvis, kuid kui eelmine kord oli palav ja umbne, siis nüüd oli õhutemperatuur pigem 15 kraadi kanti ning tõhus töötav ventilatsioon pressis laest värsket õhku sisse. Lõpuaeg tiksus 3:51:11, võitjal 3:04:51.